Audyt SEO witryny – podstawy podstaw!

audyt seo witryny

Audyt SEO jest niezwykle pomocny, ponieważ żadna strona internetowa nie jest idealna. Prawie zawsze istnieje pole do poprawy w zakresie projektowania stron internetowych, optymalizacji SEO i technicznej obróbce treści.

Problemem, z którym zmaga się większość początkujących w SEO podczas audytu strony internetowej, jest to, że nie zawsze wiedzą od czego zacząć.

Jeśli oceniasz i kontrolujesz witrynę pod kątem wydajności i potencjału SEO. Poniższe pytania pomogą Ci przyswoić dobre praktyki na samym początku.

Czy każda strona ma unikalny tag H1?

Każda strona internetowa powinna mieć tag H1.

Znacznik H1 określa główny cel lub temat strony. Dlatego każda strona internetowa powinna mieć tylko jeden tag H1. Jeśli strona internetowa ma wiele znaczników H1, może mylić wyszukiwarki, a także osłabiać wyraźny przekaz strony.

Po drugie, każda strona internetowa powinna mieć również unikalny tag H1, ponieważ każda podstrona powinna zajmować się innym tematem w Twojej witrynie.

Czy każda strona ma unikalny opis?

Podobnie jak tag H1, każda strona internetowa powinna również mieć unikalny metaopis. Metaopis to małe podsumowanie strony internetowej, z której korzystają wyszukiwarki i użytkownicy wyszukiwarek.

Metaopis powinien zawierać słowa kluczowe podstawowe i LSI oraz mieć mniej niż 155 znaków, aby nie został przycięty w SERP.

Czy strony internetowe są zoptymalizowane pod kątem podstawowych i dodatkowych słów kluczowych?

  • W dzisiejszym świecie SEO i content marketingu nie musisz utrzymywać określonej gęstości słów kluczowych, np. 3 procent. Wynika to z faktu, że wyszukiwarki stały się bardziej inteligentne, a wyszukiwanie semantyczne znacznie się rozwinęło w ciągu ostatnich kilku lat po postępach w NLP, uczeniu maszynowym i Google BERT.
  • Jeśli słowa kluczowe wystają jak obolałe kciuki, treść może wyglądać na spam i prowadzić do kary w wyszukiwarce. Nadmierna optymalizacja słów kluczowych ma również negatywny wpływ na czytelność, wrażenia użytkownika i wiarygodność.

Czy witryna ma strony z ‚thin content’?

Treść jest najważniejsza i musisz zidentyfikować strony z tzw. ‚thin content‚ w witrynie, aby upewnić się, że witryna zapewnia najlepszą możliwą wartość odwiedzającym.

Zrozum, że ‚thin content’ nie zawsze zależy od liczby słów. Tak długo, jak strona wyraźnie odpowiada na zapytanie użytkownika, jest dobrze.

Z drugiej strony, jeśli nie dodaje wartości, lub jeśli treść jest puchata, nieistotna lub zmieniona, należy zaktualizować stronę o nową, szczegółową i bardziej odpowiednią treść.

Czy strona ma mapę witryny?

Mapa witryny XML jest uważana za integralny aspekt technicznego SEO witryny, ponieważ pomaga robotom wyszukiwarek w wyszukiwaniu i indeksowaniu różnych stron internetowych w Twojej witrynie.

Trudno jest uzyskać absolutnie idealną wewnętrzną strukturę strony. Dlatego zawsze należy używać mapy witryny, ponieważ poprawia to ogólną jakość witryny.

Czy strona ma mapę witryny?

Czy strona ma działający, wolny od błędów plik robots.txt?

Plik robots.txt informuje wyszukiwarki, które strony należy indeksować, a których stron unikać.

Istnieje wiele powodów, dla których roboty nie indeksują niektórych stron internetowych. Ważne jest jednak prawidłowe skonfigurowanie pliku robots.txt, ponieważ może on uniemożliwić wyszukiwarkom dostęp do stron, które chcesz zaindeksować.

Upewnij się również, że nie blokujesz zasobów CSS i JavaScript w pliku robots.txt. Google odradzało to w lipcu 2015 r.

Czy strona jest dostosowana do urządzeń mobilnych?

Współczynnik ruchu mobilnego rośnie z dnia na dzień. Ponad 50 procent ruchu pochodzi teraz z urządzeń mobilnych i smartfonów. Dlatego niezwykle ważne jest, aby Twoja witryna była w pełni responsywna i dostosowana do urządzeń mobilnych. W przeciwnym razie możesz stracić ponad połowę potencjalnego ruchu w witrynie.

Co więcej, witryna, która nie reaguje i jest przyjazna dla urządzeń mobilnych, będzie miała trudności z pozycjonowaniem na pierwszej stronie Google, ponieważ Google korzysta teraz z indeksu dla urządzeń mobilnych.

Czy strona korzysta ze skompresowanych obrazów?

Współczesna strona internetowa lub blog wykorzystuje wiele obrazów. Jest to szczególnie prawdziwe w przypadku sklepów internetowych, które mają setki i tysiące zdjęć produktów.

Chociaż użycie obrazów w witrynie jest zalecane w celu zaangażowania użytkowników i poprawy pozycji w wyszukiwarkach, obrazy nieskompresowane mogą również spowolnić działanie witryny.

Aby uniknąć tego problemu:

  • Upewnij się, że wszystkie obrazy w Twojej witrynie są skompresowane. Nie powinny być większe niż 100-200 kb.
  • Po drugie, zawsze używaj obrazów w formacie przyjaznym dla sieci, tj. JPEG zamiast PNG.

Jaka jest prędkość ładowania strony?

Podczas gdy jesteśmy w temacie prędkości ładowania, powinieneś sprawdzić ogólną prędkość ładowania swojej witryny.

Ważne jest, aby zrozumieć, że obrazy nie są jedynym czynnikiem, który ma wpływ na szybkość ładowania witryny. W grę wchodzi wiele zmiennych i powinieneś wiedzieć, który czynnik ma największy wpływ.

Wolno ładująca się strona nie tylko ma trudności z wyższą pozycją w SERP, ale także oferuje złe wrażenia dla użytkowników i szkodzi Twojej wiarygodności, autorytetowi i współczynnikowi konwersji w Twojej witrynie.

Najlepiej byłoby, gdyby strony internetowe ładowały się nie dłużej niż 3 sekundy.

Jak indeksowalność strony internetowej?

Jeśli witryny nie da się łatwo zindeksować, wyszukiwarkom będzie trudno ustawić ją wyżej w rankingach SERP.

Typowe problemy z indeksowaniem obejmują błędy 5xx i 4xx, np. Błędy 404 stron. Zidentyfikuj strony internetowe, które mają problemy z indeksowaniem i napraw je, aby zoptymalizować witrynę pod kątem wyszukiwarek.

Ile łączy wewnętrznych ma średnio strona internetowa?

Problemem może być też zbyt wiele linków.

Jeśli strona internetowa ma nieproporcjonalnie wysoki stosunek tekstu do linku, może wyglądać na spam i prowadzić do kary wyszukiwania lub obniżenia jakości witryny na stronach wyników wyszukiwania.

Chociaż nie ma ustalonej reguły, dobrą praktyką SEO jest posiadanie nie więcej niż 10-12 linków na 1000 słów.

Ponadto najlepszą praktyką SEO jest tworzenie linków wewnętrznych i wychodzących tylko tam, gdzie ma to sens. Przed utworzeniem linku zadaj sobie pytanie, czy ten link stanowi prawdziwą wartość dla czytelników.

Czy strona korzysta z danych strukturalnych?

Dodając dane strukturalne, możesz ułatwić robotom wyszukiwarek zrozumienie kontekstu strony internetowej i zwiększyć szanse na tworzenie ‚bogatych fragmentów‚ w SERP.

Fragmenty rozszerzone wyglądają bardziej interesująco w SERP i mogą mieć pozytywny wpływ na rankingi wyszukiwarek i współczynnik klikalności (CTR) strony.

Czy strona korzysta z danych strukturalnych?

Wniosek

Chociaż audyt SEO witryny internetowej wymaga znacznie więcej, wyżej wspomniane pytania pomogą Ci pójść we właściwym kierunku.

Poza tym ważne jest, aby zrozumieć, że audyt witryny pod kątem SEO jest procesem ciągłym. Badaj różne aspekty i poprawiaj jakość strony.

Jeśli masz jakieś pytania, skontaktuj się z nami.

Jesteśmy dynamicznym zespołem, działającym i rozwijającym się w branży SEO/SEM od 2012 roku. Traktujemy swoją pracę jak wyzwanie, bo wiemy, że zaangażowanie jest kluczem do sukcesu.

Komentarze